in Mă interesează

Cum se formează deprinderile noi?


Photo by Samuel Chenard on Unsplash

E un răspuns pe care îl caut de multă vreme. În cărți, în prelegeri și în discuții cu oameni mai deștepți decât mine. Ce reguli ar trebui sa urmezi pentru a reusi sa construiesti, intr-un timp relativ decent, o deprindere noua? Ii spun ”deprindere”, desi, probabil, ar trebui sa ii spunem ”obicei” sau ”obișnuință”. Sunt oameni care vor sa se lase de fumat. Altii, vor sa slabeasca, sa manance mai bine, sa invete limbi straine ori sa cante la chitara.

Așa cum cu o rândunică nu se face primăvară, la fel o singură zi sau un scurt răstimp nu fac pe nimeni absolut fericit.

Aristotel, Etica

Astea sunt deprinderile pe care le consideram, cu totii, pozitive. Despre ele e vorba in textul de mai jos. Cele negative, dupa cum pare ca au observat oamenii de stiinta, sunt mult mai usor de dobandit pentru ca ele ofera, imediat si chiar la sursa, recompensa chimica a mentinerii lor.

Textul pe care il citesti e analiza mea asupra mecanismului formarii deprinderilor noi din viata noastra. O sa mentionez aici cateva teorii pe care le-am considerat utile, dar si cateva observatii proprii. Si, da, scrierea acestui articol e parte dintr-o rutina noua pe care vreau sa o formez: sa scriu macar 2 pagini in fiecare zi. La final, m-ar ajuta sa-mi spui parerea ta.

Ce spun studiile că ar fi util în construirea unor deprinderi?

1. Mai mult decât o simplă tactică, recompensa intrinsecă face ca exercițiile să devină un obicei.Iowa State University – 2016, L. Alison Phillips, Pier-Éric Chamberland, Eric B. Hekler, Jessica Abrams, Miriam H. Eisenberg.

Studiul spune ca, atunci cand ne construim deprinderi noi, e important sa regasim, in acele deprinderi, o serie de recompense care sa ne motiveze sa continuam. Daca deprinderea in sine e de natura sa ne oblige constant sa ne gandim la ea ca la o corvoada, e evident ca n-o sa ramana pe termen lung. Daca iti place activitatea respectiva, daca ea te face sa te simti mai bine, atunci acolo e secretul succesului.

De fapt, teoria spune ca o deprindere are nevoie, pentru a fi pusa in practica, de mai multe conditii care trebuie indeplinite:

  • Declanșatorul. Aici ne referim la motivul pentru care ti-ai dori sa dobandesti respectiva deprindere. Exemplul cel mai simplu care-mi vine in minte e ideea de exercitii fizice regulate. Sau ideea de a manca mai putin haotic.
  • Acțiunea. Zi dupa zi, deprinderea pe care vrei sa o dobandesti trebuie pusa in practica. Aici, asa cum aminteste studiul de mai sus, e important ca actiunea sa nu fie insotita mereu de intrebarea ”de ce fac asta?”. Iar ideea asta se leaga de a treia conditie:
  • Recompensa. Adica ”ciocolata” pe care o primeste creierul tau ori de cate ori exerseaza deprinderea in cauza. E partea cea mai interesanta, iar studiul amintit mai sus vizeaza tocmai ideea asta. Recompensa intrinsecă este specifică fiecărui individ. Ar putea fi de ordin fiziologic, endorfine sau serotonină, sau pur și simplu din dorința de a petrece timp cu un prieten în timp ce lucrezi afară. Recompensa intrinsecă necesită timp și experiență pentru a se dezvolta. Dacă nu te simți mai bine sau nu te bucuri de deprinderea noua, vei renunța repede la ea.

2. Cum ne formam deprinderile și le schimbăm pe cele existente dejaWendy Wood. American Psychological Association’s 122nd Annual Convention, 2014.

Participanții la un studiu au fost rugați să guste popcorn și, așa cum era de așteptat, popcornul proaspăt a fost preferat celui rânced. Dar când participanții au primit popcorn într-un cinematograf, oamenii care au un obicei din a mânca popcorn atunci când văd un film, au mancat la fel de mult popcorn rânced ca participanții la grupul de popcorn proaspăt. „Atunci când e vorba despre deprinderi vechi, creierul e paralizat într-un fel. Aproape 40% din timp nu ne gândim cu adevărat la lucrurile pe care le facem”, spune studiul. „Obiceiurile ne permit să ne concentrăm asupra altor lucruri. Concentrarea este o resursă limitată, și când se termină, creierul favorizează obiceiurile”.

Există trei mari principii care trebuie luate in considerare atunci cand iti doresti schimbarea unor deprinderi vechi ori construirea unor deprinderi noi.

  • Primul principiu e acela ca trebuie sa deviezi obiceiurile prezente si sa creezi o fereastra de oportunitate catre deprinderi noi. Spre exemplu, daca iti doresti sa slabesti, atunci incearca sa folosesti farfurii mai mici la masa, muta mancarea nesanatoasa intr-un sertar care sa nu-ti fie la indemana, fa-ti un obicei din a nu trece tot timpul prin bucatarie etc. Micile schimbari sunt foarte importante.
  • Al doilea principiu este acela ca trebuie sa-ti reamintesti mereu ca repetitia e mama tuturor deprinderilor. Studii diverse au aratat ca ai nevoie de 15 pana la 254 de zile pentru a forma o noua deprindere, asa incat fugi de retetele rapide si nu renunta usor.
  • Al treilea principiu tine de existenta unor actiuni declansatoare initiale care ajuta la construirea unei deprinderi de durata. E mai usor sa-ti mentii comportamentul cel nou daca e repetat intr-un context specific. E mai usor sa introduci o deprindere noua daca reusesti sa gasesti alte deprinderi existente, pe care le ai, de care aceasta se poate lega.

3. Excesul de neuroni din nucleul mediodorsal al talamusului nou-născutului uman, în comparație cu adultulMaja Abitz Rune Damgaard Nielsen Edward G. Jones Henning Laursen Niels Graem Bente Pakkenberg. Oxford University, 2007.

Studiul de fata e foarte interesant. Se pare ca, intre momentul in care suntem nou-nascuti si adolescenta / maturitate, in creierul nostru are loc un fenomen care se numeste ”tăiere sinaptica”. Altfel spus, pe masura ce ne maturizam, creierul elimina acele conexiuni dintre neuroni (sinapse) de care nu mai are nevoie. In schimb, se vor sinapse noi, adaptate la gradul de cunostinte pe care le are creierul in acel moment.

Studiul de la Oxford arata clar ca, la inceputurile existentei noastre, suntem ca o pagina alba pe care se poate scrie orice. Neuronii sunt acolo, mai multi decat la adulti, dar lipsesc sinapsele corespunzatoare. Apoi, pe masura ce ne traim viata, unele sinapse vor deveni mai puternice (cele care vizeaza deprinderile exersate zilnic), altele vor disparea (cele corespunzatoare acelor deprinderi pe care nu le exersam sau le exersam prea rar). Intr-un fel, mie studiul asta imi explica de ce sintagma ”iti merge mintea” e una ce are in spate un adevar stiintific important. Mintea noastra chiar e construita pe baza unor conexiuni ce se fac intre neuroni.

Sigur, as mai putea enunta aici multe alte studii sau carti. Domeniul e foarte vast, dar si plin de multe sfaturi proaste. Ce am observat eu, insa, din toata experienta testarii unor teorii si sfaturi pe propria persoana, e ca nu e complicat sa iti formezi o deprindere noua, ci sa o pastrezi.

Observatiile mele privind formarea deprinderilor

  • Dacă te ajuta sa crezi despre tine ca esti puternic(a) mental, atunci formarea unei deprinderi noi este testul suprem. E nevoie de constanță, rezistență mentală și noroc pentru a reuși.
  • E o prostie ideea ca, daca repeti ceva timp de 2, 3 sau 5 saptamani, vei forma garantat deprinderea x. Studii numeroase arata ca toate aceste detalii depind de tine, de personalitatea ta, de mediul in care traiesti, tipul de deprindere pe care incerci sa o formezi si multe altele. E mai important sa te focalizezi pe cate un pas o data.
  • E mult mai usor sa construiesti deprinderi negative (fumat, alcool, droguri, fast food, dulciuri in exces etc.) pentru ca ele au incorporate, in insasi mecanismul lor de livrare, recompensele despre care amintea unul dintre studiile de mai sus (ciclul declanșator – acțiune – recompensă). E o recompensa chimica, de multe ori, pe care creierul tau pur si simplu n-o poate refuza. Ca sa scapi de aceste deprinderi, e nevoie sa identifici recompense la fel de importante pentru creier, altfel nu merge.
  • O să calci pe alaturi una, doua sau mai multe zile, in formarea deprinderii tale. Nu considera asta sfarsitul drumului. Nu mai considera deprinderea ta ca pe o masina noua, fara zgarieturi, pe care acum ai busit-o prima data. E important sa reduci, in timp, numarul acestor pasi gresiti. Asta e tot ce conteaza.
  • Am observat pe pielea mea ca e importanta ideea acelei recompense pe care trebuie sa o identifici, tu personal, pentru a putea forma o deprindere. Nu conteaza ce e, câtă vreme își face treaba.
  • Sunt lucruri in viata ta pe care trebuie sa le accepti, mai degraba decat sa tot incerci sa le schimbi. Si aici vorbesc, spre exemplu, de oamenii care, desi au o constitutie ”normala”, isi doresc sa arate ca modelele de la televizor.
  • Alege-ti cu grija deprinderile pe care vrei sa le formezi si nu incerca cu multe deodata. Cine alearga dupa mai multi iepuri, nu prinde niciunul.

BONUS: am început să cred în ultimii ani că bunătatea, integritatea, onestitatea sunt și ele tot deprinderi. Nu ne sunt date, le dobândim pe parcurs, dacă le practicăm suficient de constant încât să devină deprinderi. Priviți din afară, cineva ar putea spune astfel că suntem suma deprinderilor noastre, bune și rele.

Sigur, idei ar mai fi multe de spus pe tema asta, dar sunt curios de experientele voastre personale. Ce v-a ajutat sa mentineti o anumita deprindere si ce v-a determinat sa renuntati la una?

Lasă un comentariu

Comment